آسیا تایمز: اجرای تحریم های ضد ایرانی غرب ممكن نیست
نوشته شده توسط : abbuse

به گزارش ایرنا، آسیا تایمز با استناد به سفر هیاتی متشكل از 70 تاجر هندی به سرپرستی 'رفیق احمد'، رئیس فدراسیون صادرات هند، برای دیداری شش روزه از ایران یادآور شد: طبق اظهارات یكی از اعضای این هیات، چندین قرارداد تجاری تا این لحظه منعقد شده است.

'محمد مهدی راسخ'، دبیر كل اتاق بازرگانی تهران اعلام كرد ایران خواستار بهره مندی از 'توانمندی های هند در زمینه صنایع غذایی، دارویی، فلزات و قطعات خودرو و ماشین آلات' است. ایران نیز در ازای این محصولات به جز صادرات نفت، در زمینه پلاستیك، پلیمر و مواد شیمیایی با هند همكاری خواهد كرد.

افزون بر این، رفیق احمد نیز با تجار ایرانی درباره نتایج گسترده تر سیاسی این سفر صحبت كرد و گفت: دهلی دنبال افزایش صادرات، به عنوان نشانه تعمیق روابط با ایران است.

'آرویند مهتا'، یك مقام وزارت بازرگانی هند در تایید این پیام گفت: روابط تجاری ایران و هند باید تا سال 2015 از رقم كنونی 15 میلیارد دلار به 25 میلیارد دلار افزایش یابد.

'سریو استاوا'، سفیر هند در ایران 13 مارس (23 اسفند)، در نشستی علنی در شهر تبریز خطاب به بازرگانان هندی گفت: به دلیل شرایط اقتصادی و جغرافیایی ایران، توسعه همكاری با تهران از جمله اولویت های تجارت خارجی هند محسوب می شود.

به نوشته آسیا تایمز، اما آمریكا مخالف افزایش مناسبات تجاری هند و ایران است و 'هیلاری كلینتون'، وزیر امور خارجه این كشور اوایل ماه مارس در جلسه استماع كنگره از نگرانی آمریكا درباره روابط هند با ایران سخن گفت.

وی در عین حال ضمن اشاره به برخی كشورها و بانك های آنان، اقدامات عملی آنها را متفاوت و مطلوب تر از اظهارات علنی شان دانست.

علاوه بر این، 'كمیته یهودیان آمریكا'، مهم ترین بخش لابی رژیم صهیونیستی در آمریكا، نیز11 فوریه (22 بهمن) طی نامه ای به

'نیروپاما رائو'، سفیر هند در واشنگتن، ضمن اشاره به روابط دهلی و تل آویو از دهه 90 میلادی از نقش لابی اسرائیل در افزایش همكاری های نزدیك واشنگتن و دهلی نو سخن گفت.

با وجود این تلاش ها، همزمان با جمع بندی مذاكرات تجار هندی در تهران، تولید كنندگان مطرح نفت در كویت جلسه ای برگزار كردند كه نشانه های اولیه آن حاكی از نارضایتی تولید كنندگان از افزایش قیمت نفت خام است، زیرا این امر می تواند مانع احیای اقتصاد جهان شده و تبعات سیاسی آن دامنگیر خودشان شود.

'علی النعیمی'، وزیر نفت عربستان نسبت به افزایش قیمت نفت واكنش نشان داده است. یك مقام دیگر سعودی نیز در گفت و گو با نشریه آمریكایی 'وال استریت ژورنال' گفت، عربستان می تواند روزانه دو میلیون بشكه نفت دیگر برای جبران خلاء ناشی از نفت ایران تولید كند، اما تاكید كرد این اقدام نه با هدف جایگزین كردن نفت ایران، بلكه به منظور پر كردن خلاء بازار صورت می گیرد.

راهكار افزایش تولید نفت به منزله تایید تحریم های آمریكا و اتحادیه اروپا علیه ایران نیست. همین مقام سعودی تصریح كرد عربستان مایل نیست: در سیاست هایی كه ورای تحریم ها قرار دارد، درگیر شود. نگرشی كه اظهارات نعیمی نیز موید آن است.

آسیا تایمز در پایان نوشت: به نظر می رسد تحریم ها علیه ایران غیر عملی باشد. از سوی دیگر دولت 'باراك اوباما'، رییس جمهوری آمریكا' نیز علاقه ای به حمله نظامی به ایران ندارد؛ یعنی در كل گزینه های اندكی پیش روی غرب قرار دارد. تنها راه موجود به مذاكره ختم می شود.

بهترین راه برای غرب آن است كه بدون تعیین پیش شرط با تهران وارد مذاكره شود. شاید غرب و اتحادیه اروپا نیز مایل باشند از این اقدام بازرگانان هندی الگو برداشته و نسبت به عادی سازی روابط با ایران بر پایه اعتماد و امنیت اقدام كنند.

مترجمام**9156** 1506





:: برچسب‌ها: جشنواره , روز تعطیل ,
:: بازدید از این مطلب : 348
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: